Informácie o užívateľovi

Odhlásiť sa
Administrácia e-shopu
  • Nastavenia
    • Pridať obchod
  • Nápoveda a aktuality
    • Príručka Heureky pre eshopy
    • Dôležité dokumenty
    • Podporované Shop systémy

Ako otvoriť a prevádzkovať internetový obchod zameraný na rumunských zákazníkov?

Musím založiť rumunskú spoločnosť?

Cezhraničný predaj výrobkov online je v EÚ povolený bez ohľadu na to, v ktorom členskom štáte má predávajúci sídlo. Existujú však osobitné kategórie výrobkov, ktoré možno z daňových dôvodov predávať online iba na území Rumunska, napríklad tabak a výrobky súvisiace s tabakom. Okrem toho je nutné dodržiavať podmienky nariadenia EÚ týkajúce sa cezhraničného predaja.

Je niečo, čo nemôžem predávať online?

Pre online predaj niektorých výrobkov, ako sú zbrane alebo lieky, existujú zvláštne pravidlá (napríklad lieky, vrátane tých bez lekárskeho predpisu, môžu online predávať iba k tomu oprávnené lekárne). Osobitné pravidlá existujú aj v prípade prípravkov na ochranu rastlín a ďalšie chemické látky. Ich predaj sa riadi osobitnými právnymi predpismi, preto je vhodné každý konkrétny prípad konzultovať s odborníkom, najmä ak môžu mať výrobky vplyv na zdravie, deti, životné prostredie atď.

Potrebujem obchodné podmienky alebo iné právne dokumenty (týkajúce sa ochrany osobných údajov a súkromia, zásady marketingovej komunikácie atď.) v rumunčine?

Áno, rumunskí spotrebitelia musia byť informovaní v rumunskom jazyku, takže všetky tieto dokumenty musia byť preložené do rumunčiny (podmienky používania webových stránok, podmienky predaja, dodania a vrátenia tovaru, zásady ochrany osobných údajov, zásady používania súborov cookie, všetky informácie týkajúce sa výrobkov atď.) a nesmú byť v rozpore s mandátnymi ustanoveniami rumunského práva. Podľa rumunského práva musia byť všetky informácie týkajúce sa výrobkov a služieb, ktoré sú ponúkané spotrebiteľom, všetky sprievodné dokumenty, vrátane tých, ktoré sa týkajú bezpečnostných informácií o výrobkoch a návodoch na použitie, a tiež všetky zmluvné dokumenty, spísané v rumunčine, bez ohľadu na krajinu ich pôvodu bez toho, aby bolo vylúčené ich poskytnutie v iných jazykoch.

 

V Rumunsku existujú prísne požiadavky, ktoré musia internetoví predajcovia voči spotrebiteľom splniť, najmä pokiaľ ide o povinne oznamované informácie. Tieto musia byť spotrebiteľovi k dispozícii pred rozhodnutím o kúpe. Ide napríklad o tieto informácie: hlavné vlastnosti výrobku, totožnosť a adresa predajcu, jeho telefónne číslo a e-mailová adresa, cena vrátane všetkých daní a poplatkov, všetky dodatočné náklady, ktoré musí spotrebiteľ uhradiť, ako sú náklady na doručenie alebo poštovné, a tiež informácie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy a o podmienkach takéhoto postupu. V prípade niektorých kategórií výrobkov, ako sú hračky alebo výrobkov určených na styk s potravinami, je informačná povinnosť širšia. Vyššie uvedené informácie nie sú kompletné. Každá situácia môže vyžadovať individuálne posúdenie.

Aké sú v Rumunsku právne predpisy na ochranu spotrebiteľa – záruka, vrátenie tovaru, odstúpenie od zmluvy atď.?

Na záruku a odstúpenie od zmluvy/vrátenie tovaru sa vzťahujú tieto všeobecné pravidlá.

Po prvé, existuje povinná zákonná záruka v dĺžke 2 rokov od okamihu dodania. Akákoľvek chyba tovaru, ktorá je zistená do 1 roka od dodania tovaru, sa považuje za existujúcu už v okamihu dodania tovaru, pokiaľ sa nepreukáže opak alebo pokiaľ taký predpoklad nie je zlučiteľný s povahou tovaru alebo povahou nezhody.

Postup je nasledujúci:

V prípade vady tovaru má spotrebiteľ nárok na odstránenie vady (opravou alebo výmenou tovaru), pomernú zľavu z ceny alebo odstúpenie od zmluvy.

  • Spotrebiteľ má najprv pri odstraňovaní vady právo voľby medzi opravou a výmenou tovaru, s výnimkou prípadu, keď zvolený spôsob nie je možný alebo v porovnaní s iným opatrením znamená pre predávajúceho neprimerané náklady. Pokiaľ je oprava i výmena nemožná alebo by pre predávajúceho znamenala neprimerané náklady, je predávajúci oprávnený také opatrenia odmietnuť, pričom riešením je pomerná zľava z ceny alebo odstúpenie od zmluvy.
  • Pokiaľ je vada podstatná alebo ak sa spotrebiteľ domáhal odstránenia vady, ale predávajúci svoje povinnosti v tomto zmysle nesplnil alebo vada pretrvávala (tieto prípady sú výslovne stanovené zákonom), potom má spotrebiteľ právo voľby medzi zľavou z ceny alebo odstúpením od zmluvy (vrátenie tovaru a vrátenie ceny).
  • Spotrebiteľ nemá nárok na odstúpenie od zmluvy, pokiaľ sa jedná o nepodstatnú vadu.
  • Spotrebiteľ má nárok na priamu výmenu tovaru, pokiaľ je vada zistená do 30 dní od jeho dodania.

Zákon stanovuje presné lehoty na vykonanie nápravy zo strany predávajúceho (napríklad skutočnosť, že opravy alebo výmeny musia byť vykonané v primeranej lehote, ktorá nesmie prekročiť 15 kalendárnych dní od okamihu, kedy bol predávajúci informovaný spotrebiteľom o vzniku vady).


Po druhé, predávajúci môžu ponúkať dobrovoľnú záruku za kvalitu: takú dobrovoľnú záruku za akosť predstavuje akýkoľvek záväzok predávajúceho voči spotrebiteľovi, ktorý je uvedený buď v záručnom liste (vyhlásení o záruke), alebo v reklame dostupnej v čase uzavretia kúpnej zmluvy alebo pred jej uzavretím na internetových stránkach.  Ak predávajúci ponúka dobrovoľnú záruku za akosť, musí vrátiť zaplatenú cenu alebo vymeniť/opraviť tovar v prípade vady tovaru alebo pokiaľ tovar nemá dohodnuté vlastnosti, a to po dobu trvania záručnej doby. Okrem toho má predávajúci v tomto prípade zákonnú povinnosť poskytnúť spotrebiteľovi najneskôr pri dodaní príslušného tovaru záručný list v rumunskom jazyku.

 

Odstúpenie od zmluvy a vrátenie tovaru

Všeobecným pravidlom je, že spotrebiteľ má právo odstúpiť od akejkoľvek zmluvy uzavretej online do 14 dní od doručenia tovaru, a to aj bez udania dôvodu, a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek dodatočné náklady (s niekoľkými výnimkami). V takom prípade je predávajúci povinný prijať vrátený tovar a vrátiť čiastku, ktorú za tento tovar obdržal v plnej výške, vrátane nákladov na dopravu. Spotrebiteľ je povinný uhradiť iba priame náklady na doručenie v prípade vrátenia tovaru. Pokiaľ však bol tovar doručený až k dverám spotrebiteľa (napr. kuriérom), musí predávajúci tovar vyzdvihnúť a uhradiť vzniknuté náklady, pokiaľ tovar vzhľadom na ich povahu nemôže spotrebiteľ vrátiť poštou.


Z tohto práva na odstúpenie od zmluvy sú vyňaté určité kategórie tovaru, ako je napríklad tovar vyrobený podľa požiadaviek spotrebiteľa alebo prispôsobený jeho osobným potrebám alebo tovar, ktorý podlieha rýchlej skaze a ďalšie.


Spotrebiteľ môže zároveň odstúpiť od zmluvy v prípade, že má na také odstúpenie právo v dôsledku chybného plnenia predávajúceho (v dôsledku práv uplatnených v rámci zákonnej alebo dobrovoľnej záruky za akosť). 


Vezmite prosím na vedomie, že ide o všeobecné pravidlá, ale každá situácia môže vyžadovať individuálne posúdenie práv spotrebiteľov.

Aké sú podmienky na riešenie sporov so zákazníkmi v Rumunsku? Je možné spory riešiť mimosúdne?

Spotrebitelia sa môžu obrátiť na rumunský Národný úrad pre ochranu spotrebiteľa (ANPC) ako na orgán mimosúdneho riešenia sporov, alternatívne potom na súd. O možnosti mimosúdneho riešenia sporov sú predávajúci povinní informovať na internetových stránkach alebo v rámci obchodných podmienok, a to vrátane odkazu na stránky ANPC (www.anpc.gov.ro). Zároveň sú predávajúci povinní poskytnúť svoju úplnú adresu a kontaktné miesta, aby spotrebitelia mohli podávať sťažnosti a vypracovať a informovať spotrebiteľov o svojom internom postupe na vybavovanie sťažností spotrebiteľov. 

 

Podľa verejne dostupného všeobecného postupu ANPC môže ANPC v prípade cezhraničných sťažností vo všeobecnosti prijať opatrenia na zastavenie nezákonných praktík voči spotrebiteľom, ale potom sa spisy zvyčajne postúpia ECC Romania (Európske spotrebiteľské centrum Rumunsko), ktoré môže poškodeným spotrebiteľom pomôcť v procese získania odškodnenia. V tomto zmysle ECC Romania ponúka online formulár na podávanie sťažností: 

https://eccromania.ro/language/en/complaint-form/.

 

Na mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov môžu spotrebitelia využiť aj Platformu Európskej komisie na riešenie sporov online.

Aké sú podmienky ochrany duševného vlastníctva pri expanzii do zahraničia?

Všeobecne platí, že všetok tovar predávaný online musí byť v súlade s platnými rumunskými právnymi predpismi a nesmie porušovať práva duševného vlastníctva tretích strán (napríklad porušovať práva k ochranným známkam, porušovať autorské práva vrátane nelegálneho rozmnožovania diel chránených autorskými právami alebo dodávať tovar určený na obchádzanie technologických opatrení, účinne kontrolujúcich prístup k dielam chráneným autorským právom).

Čo je to DPH a aká je sadzba DPH v Rumunsku?

V Rumunsku existujú tri sadzby DPH v závislosti od druhu tovaru alebo služieb – 19 %, 9 % alebo 5 %. Okrem toho existujú rôzne druhy DPH v závislosti od spôsobu výberu týchto daní. Pre ďalšie podrobnosti sa obráťte na daňového poradcu.

Musím svojim zákazníkom v Rumunsku vystavovať faktúry v miestnom jazyku?

Áno, ak ide o zákazníka - spotrebiteľa. Podľa rumunského práva je faktúra považovaná za súčasť zmluvnej dokumentácie. Podľa všeobecných predpisov o ochrane spotrebiteľa musí byť zmluvná dokumentácia preložená do rumunčiny. To platí aj pre všetky dokumenty, ktoré súvisia s dodaním tovaru alebo služby spotrebiteľom. 

 

Pre firemných zákazníkov nie je povinné zasielať faktúry v rumunčine, ale existujú prípady, keď finančné úrady môžu v rámci kontrolných postupov požadovať preklad takýchto faktúr. Pre ďalšie informácie sa obráťte na daňového poradcu

 
 
 
 
Heureka

U nás nájdete vyše 15 400 000 produktov a 10 900 internetových obchodov

O Heureke

  • Čo je Heureka?
  • Kontakty
  • Podmienky používania
  • Voľné pracovné miesta
  • Pre média
  • Heureka bloguje
  • Blog HeurekaDevs

Pre zákazníkov

  • Ako nakúpiť
  • Heureka v mobile
  • Heureka radí
  • Nakúpte priamo u nás
  • Používanie cookies
  • Ochrana súkromia

Pre partnerov

  • Administrácia e-shopu
  • Registrovať nový e-shop
  • Služby pre e‑shopy
  • Heureka Marketplace
  • Služby pre značky
  • Dátové prehľady
  • Affiliate program
  • Edukačné videá
  • Nápoveda

Projekty

  • Overené zákazníkmi
  • ShopRoku
  • ProduktRoku
  • Certifikácia partnerov
  • Black Friday

Zákaznícka linka

+421 2/205 703 60

Sledujte nás na sociálnych sieťach

Copyright © 2007–2025, Heureka Group a.s., všetky práva vyhradené.