Exkluzívne pre Heureku článok vytvorilo Expandeco.
Počet obyvateľov: 9,678 mil. – 95. krajina sveta (2023)
Hlavné mesto: Budapešť (1,7 mil. obyvateľov)
Používateľov internetu: 9,24 mil. (2024)
Rozloha: 90,530 km²
Mena: Maďarský forint (HUF); Maďarská centrálna banka: www.mnb.hu
Základná sadzba DPH: 27%, znížené sadzby 18% a 5%.
HDP: 181,8 mld. USD (2021)
V roku 2022 celkový objem zásielkového predaja a online maloobchodu v Maďarsku klesol o 1,6% v porovnaní s pomerne úspešným rokom 2021. Celkovo tak klesol podiel online pradaja na malo-obchode z 9,6% v roku 2021 na 8,4% v roku 2022. Tento trend je spôsobený výrazným rastom online predaja počas pandémie a jej návrat do „normálu“ v roku 2022.
Aj napriek úspešnému koncu sezóny v podobe Black Friday a vianočných výpredajov bol obrat v tomto období roka nižší v porovnaní s predošlým rokom.
Zdroj: ksh.hu
- Firmy, ktoré majú predajňu a ako doplnkovú činnosť vykonávajú zásielkový predaj a internetový maloobchod [%]
- Celkový počet poštových objednávok a internetového maloobchodu [%]
- Podniky, jejichž hlavní statistickou činností je doručování balíků a internetový maloobchod [%].
Viac ako polovica (53%) z celkového obratu 1,44 trilióna HUF (3,64 mld. EUR) bola vytvorená e-shopmi Maďarsku, ktoré prevádzkujú zahraničné firmy. Z toho obrat vo výške 180 mld. HUF (454 mil EUR) sa pripisuje e-shopom, ktoré ani nemajú sídlo v Maďarsku.
Zdroj: Europa.eu
Maďari patria v EÚ medzi najaktívnejších obyvateľov na sociálnych sieťach a preto túto časť marketingovej komunikácie odporúčame na maďarskom trhu aktívne využívať.
Zdroj: Europa.eu
Farebne vyznačení sú maďarskí zákazníci. Najväčšou skupinou nakupujúcich sú najmladší zákazníci vo veku 16-24 rokov. No nezanedbateľnú časť tvoria aj zákazníci v produktívnom veku 25+, aj vo vo vyšších vekových kategóriách až do 64 rokov.
Rovnako ako v iných krajinách, aj v Maďarsku je potrebné sledovať aktuálne trendy v správaní zákazníkov, napríklad v podobe moderných spôsobov doručenia tovaru (samoobslužné výdajné miesta) aj platieb ako Apple Pay, Google Pay, Buy Now Pay Later (BNPL) a iné. Zároveň však netreba zabúdať aj na zákazníkov zvyknutých na tradičné spôsoby platieb ako dobierka s doručením tovaru na adresu.
Krajina veľmi špecifická nielen jedinečnosťou jazyka a jednou z najvyšších základných sadzieb DPH na svete (27%). Sú silní lokálpatrioti, veľmi osobní a konzervatívni. Napriek stále pomerne nízkej online konkurencii uprednostňujú domáce e-shopy pred tými zahraničnými. Dôkladná lokalizácia e-shopu býva preto dôležitou súčasťou najúspešnejšie etablovaných zahraničných e-shopov na maďarskom trhu. Fyzická dostupnosť cez kamenné prevádzky či showroomy značne pomáha k budovaniu dobrého mena a presadenia v tejto takmer 10-miliónovej krajine. Častou otázkou zákazníku bývá: „kde e-shop sídli“, aby si zboží mohli osobne pozrieť a prevziať. Maďari dokonca neváhajú cestovať aj niekoľko kilometrov na zberné miesto v Budapešti, len za účelom vrátenia tovaru.
Uprednostňujú kvalitný tovar s čo najjednoduchšou možnosťou jeho vrátenia do 30 dní. Ideálne aj s bezplatným doručením už v deň objednania. Až významných 80% maďarských zákazníkov pred nákupom navštevuje porovnávače cien. Najčastejšie používaným je Árukereső. Ich špeciálnu pozornosť okrem cien venujú aj recenziám, ktoré sú ich dôveryhodným zdrojom informácií. Čítajú rozsiahle popisy produktov s detailnými obrazovými prílohami. Rozhodujú sa aj na základe poskytnutých zliav, či špeciálnych marketingových ponúk s čímkoľvek „zadarmo“. Po ich pracnom procese hľadania si následne objednávajú najčastejšie ten najvýhodnejší, no kvalitný produkt, aj na úkor dlhšej doby dodania. Pozor však na uvádzanie správnej doby doručenia, pretože v prípade jej nedodržania neváhajú objednávku zrušiť, alebo zásielku vôbec neprevziať. Nemajú radi omeškania, no nevadí im si na objednávku počkať, ak sú na to vopred upozornení.
Vďaka výhodnej geografickej polohe s rozvinutou logistickou sieťou, stále pomerne nízkou ecommerce konkurenciou a prijateľnou výškou vstupných nákladov patrí maďarský trh medzi logicky prvé voľby na expanziu.
Domáce združenie e-commerce obchodu – overené zdroje informácií o maďarskom e-commerce:
Nezabúdajte na lokálne udalosti a sviatky, ktoré častokrát výrazne ovplyvňujú nákupné správanie podobne, ako napríklad aktuálne počasie (outdoorové aktivity, rodinné výlety).
Zdroj: Expandeco
Zdroj: Ecommercedb.com
V minulosti sa v Maďarsku často preferovala hotovostná platba. Nové štatistiky naznačujú postupnú zmenu tohto trendu. Platba kartou sa vyrovnala platbe na dobierku (29%) a toto percento pravdepodobne ešte porastie. S rovnakým podielom (28%) sa drží aj platba kartou pri preberaní zásielky na mieste. Napriek tomu elektronické platby v Maďarsku výrazne zaostávajú za priemerom EÚ, pričom ostatné metódy platby sa pohybujú pod hranicou 10%.
Zdroj: statista.com/statistic
Viac ako 7 miliónov (72,4% v roku 2024) používa sociálne siete.
Až 96,5% obyvateľov vlastní mobilný telefón.
Priemerný čas používania internetu denne: 6 hodín a 16 minút, pričom až okolo 40% je hlavným dôvodom používania internetu online nakupovanie a vyhľadávanie produktov a značiek.
Zdroj: Datareportal.com