Informácie o užívateľovi

Odhlásiť sa
Administrácia e-shopu
  • Nastavenia
    • Pridať obchod
  • Nápoveda a aktuality
    • Príručka Heureky pre eshopy
    • Dôležité dokumenty
    • Podporované Shop systémy

Informácie o maďarskom trhu

Exkluzívne pre Heureku článok vytvorilo Expandeco.

Počet obyvateľov: 9,678 mil. – 95. krajina sveta (2023)
Hlavné mesto: Budapešť (1,7 mil. obyvateľov)
Používateľov internetu: 9,24 mil. (2024)
Rozloha: 90,530 km²
Mena: Maďarský forint (HUF); Maďarská centrálna banka: www.mnb.hu
Základná sadzba DPH: 27%, znížené sadzby 18% a 5%.
HDP: 181,8 mld. USD (2021)

V roku 2022 celkový objem zásielkového predaja a online maloobchodu v Maďarsku klesol o 1,6% v porovnaní s pomerne úspešným rokom 2021. Celkovo tak klesol podiel online pradaja na malo-obchode z 9,6% v roku 2021 na 8,4% v roku 2022. Tento trend je spôsobený výrazným rastom online predaja počas pandémie a jej návrat do „normálu“ v roku 2022.

Aj napriek úspešnému koncu sezóny v podobe Black Friday a vianočných výpredajov bol obrat v tomto období roka nižší v porovnaní s predošlým rokom.

Zdroj: ksh.hu

- Firmy, ktoré majú predajňu a ako doplnkovú činnosť vykonávajú zásielkový predaj a internetový maloobchod [%]
- Celkový počet poštových objednávok a internetového maloobchodu [%]
- Podniky, jejichž hlavní statistickou činností je doručování balíků a internetový maloobchod [%].

Viac ako polovica (53%) z celkového obratu 1,44 trilióna HUF (3,64 mld. EUR) bola vytvorená  e-shopmi Maďarsku, ktoré prevádzkujú zahraničné firmy. Z toho obrat vo výške 180 mld. HUF (454 mil EUR) sa pripisuje e-shopom, ktoré ani nemajú sídlo v Maďarsku.

Štatistiky (EUROSTAT) využívania sociálnych sietí

Zdroj: Europa.eu

Maďari patria v EÚ medzi najaktívnejších obyvateľov na sociálnych sieťach a preto túto časť marketingovej komunikácie odporúčame na maďarskom trhu aktívne využívať.

Zdroj: Europa.eu

 

Rozloženie online nakupujúcich v EÚ podľa veku

Farebne vyznačení sú maďarskí zákazníci. Najväčšou skupinou nakupujúcich sú najmladší zákazníci vo veku 16-24 rokov. No nezanedbateľnú časť tvoria aj zákazníci v produktívnom veku 25+, aj vo vo vyšších vekových kategóriách až do 64 rokov. 

Rovnako ako v iných krajinách, aj v Maďarsku je potrebné sledovať aktuálne trendy v správaní zákazníkov, napríklad v podobe moderných spôsobov doručenia tovaru (samoobslužné výdajné miesta) aj platieb ako Apple Pay, Google Pay, Buy Now Pay Later (BNPL) a iné. Zároveň však netreba zabúdať aj na zákazníkov zvyknutých na tradičné spôsoby platieb ako dobierka s doručením tovaru na adresu.

Lokálne špecifiká

Krajina veľmi špecifická nielen jedinečnosťou jazyka a jednou z najvyšších základných sadzieb DPH na svete (27%). Sú silní lokálpatrioti, veľmi osobní a konzervatívni. Napriek stále pomerne nízkej online konkurencii uprednostňujú domáce e-shopy pred tými zahraničnými. Dôkladná lokalizácia e-shopu býva preto dôležitou súčasťou najúspešnejšie etablovaných zahraničných e-shopov na maďarskom trhu. Fyzická dostupnosť cez kamenné prevádzky či showroomy značne pomáha k budovaniu dobrého mena a presadenia v tejto takmer 10-miliónovej krajine. Častou otázkou zákazníku bývá:  „kde e-shop sídli“, aby si zboží mohli osobne pozrieť a prevziať. Maďari dokonca neváhajú cestovať aj niekoľko kilometrov na zberné miesto v Budapešti, len za účelom vrátenia tovaru. 


Uprednostňujú kvalitný tovar s čo najjednoduchšou možnosťou jeho vrátenia do 30 dní. Ideálne aj s bezplatným doručením už v deň objednania. Až významných 80% maďarských zákazníkov pred nákupom navštevuje porovnávače cien. Najčastejšie používaným je Árukereső. Ich špeciálnu pozornosť okrem cien venujú aj recenziám, ktoré sú ich dôveryhodným zdrojom informácií. Čítajú rozsiahle popisy produktov s detailnými obrazovými prílohami. Rozhodujú sa aj na základe poskytnutých zliav, či špeciálnych marketingových ponúk s čímkoľvek „zadarmo“. Po ich pracnom procese hľadania si následne objednávajú najčastejšie ten najvýhodnejší, no kvalitný produkt, aj na úkor dlhšej doby dodania. Pozor však na uvádzanie správnej doby doručenia, pretože v prípade jej nedodržania neváhajú objednávku zrušiť, alebo zásielku vôbec neprevziať. Nemajú radi omeškania, no nevadí im si na objednávku počkať, ak sú na to vopred upozornení. 


Vďaka výhodnej geografickej polohe s rozvinutou logistickou sieťou, stále pomerne nízkou ecommerce konkurenciou a prijateľnou výškou vstupných nákladov patrí maďarský trh medzi logicky prvé voľby na expanziu.

 

Domáce združenie e-commerce obchodu – overené zdroje informácií o maďarskom e-commerce:

 

  • https://ecommerce.hu/
  • https://enet.hu/

Zaujímavosti o zákazníckom správaní a špecifikách trhu:

  • Silný lokálpatriotizmus, národná hrdosť, neradi nakupujú zo zahraničia.
  • Pomerne nízka konkurencia v ecommerce v porovnaní s ostatnými krajinami západnej a strednej Európy.
  • Opačný zápis dátumu: rok-mesiac-deň (YY-MM-DD).
  • Píšu prvé priezvisko a potom meno (pr. Vrtík Tomáš).
  • Aj v rámci komunikácie e-shopu so zákazníkmi je bežné neformálne tykanie.
  • Jediný (ugrofínsky) jazyk v regióne strednej a východnej Európy, ktorý nie je indoeurópskym jazykom. Maďarčina patrí k jedným z najťažších a najjedinečnejších jazykov na svete. Expandeco preto odporúča obzvlášť na zákaznícku podporu vybrať lokálnych kolegov, ktorí sa orientujú v špecifikách Maďarčiny a majú prehľad o aktuálnej spoločenskej situácii v Maďarsku (sviatky, politické dianie, významné udalosti, sezónne zvyky…).
  • Recenzie a odporúčania výrazne zvyšujú dôveryhodnosť e-shopov, ktoré zákazník navštívi prvýkrát. Motivujte vašich zákazníkov na spätnú väzbu o ich spokojnosti (napríklad v emailovej komunikácii po nákupe ponúknite za recenziu zľavu na ďalší nákup).
  • Pri omeškaní ich objednávky neváhajú kontaktovať zákaznícku podporu. No akceptujú dlhšiu dobu dodania, ak sú na to vopred upozornení.
  • Presvedčiť k dokončeniu nákupu pomáhajú rozsiahle detailné popisky produktov, ktoré sú ideálne doplnené aj o audio-vizuálne záznamy, čo znižuje aj riziko počtu vratiek (presnejšia predstava zákazníka o tovare).
  • Zvýšenie počtu objednávok je možné ovplyvniť aj ponúkaním jednoduchej možnosti vrátenia tovaru na lokálnu maďarskú adresu, akú poskytuje napríklad Expandeco.
  • Dynamický rast online nakupovania cez smartfóny s bezhotovostnými platbami.

 

Počet maďarských obyvateľov rozdelených podľa vekových kategórií
Zdroj: Datareportal 2024
 

Štátne sviatky (dni pracovného pokoja)

Nezabúdajte na lokálne udalosti a sviatky, ktoré častokrát výrazne ovplyvňujú nákupné správanie podobne, ako napríklad aktuálne počasie (outdoorové aktivity, rodinné výlety).

Zdroj: Expandeco

 
 

Mena:

  • maďarský forint (HUF)
  • orientačný kurz (01/2024): 1 EUR = 380,93 HUF, 1 CZK = 15,37 HUF
  • aktuálny kurz národnej banky Maďarska https://www.mnb.hu/en/arfolyamok

Najväčšie ecommerce značky:

Zdroj: Ecommercedb.com

 

Preferencie platieb:

V minulosti sa v Maďarsku často preferovala hotovostná platba. Nové štatistiky naznačujú postupnú zmenu tohto trendu. Platba kartou sa vyrovnala platbe na dobierku (29%) a toto percento pravdepodobne ešte porastie. S rovnakým podielom (28%) sa drží aj platba kartou pri preberaní zásielky na mieste. Napriek tomu elektronické platby v Maďarsku výrazne zaostávajú za priemerom EÚ, pričom ostatné metódy platby sa pohybujú pod hranicou 10%.



Zdroj: statista.com/statistic

Používanie sociálnych sietí:

Viac ako 7 miliónov (72,4% v roku 2024) používa sociálne siete. 

Až 96,5% obyvateľov vlastní mobilný telefón.

Priemerný čas používania internetu denne: 6 hodín a 16 minút, pričom až okolo 40% je hlavným dôvodom používania internetu online nakupovanie a vyhľadávanie produktov a značiek.

 

Zdroj: Datareportal.com

 
 
 

 

Heureka

U nás nájdete vyše 15 400 000 produktov a 10 900 internetových obchodov

O Heureke

  • Čo je Heureka?
  • Kontakty
  • Podmienky používania
  • Voľné pracovné miesta
  • Pre média
  • Heureka bloguje
  • Blog HeurekaDevs

Pre zákazníkov

  • Ako nakúpiť
  • Heureka v mobile
  • Heureka radí
  • Nakúpte priamo u nás
  • Používanie cookies
  • Ochrana súkromia

Pre partnerov

  • Administrácia e-shopu
  • Registrovať nový e-shop
  • Služby pre e‑shopy
  • Heureka Marketplace
  • Služby pre značky
  • Dátové prehľady
  • Affiliate program
  • Edukačné videá
  • Nápoveda

Projekty

  • Overené zákazníkmi
  • ShopRoku
  • ProduktRoku
  • Certifikácia partnerov
  • Black Friday

Zákaznícka linka

+421 2/205 703 60

Sledujte nás na sociálnych sieťach

Copyright © 2007–2025, Heureka Group a.s., všetky práva vyhradené.