Exkluzívne pre Heureku článok vytvorilo Expandeco.
Rumunsko patrí medzi najväčšie krajiny nášho regiónu, no stále pomerne často s prehliadaným a pritom jedinečným obchodným potenciálom. Počas posledných rokov dosiahlo najvyšší nárast miezd a jednu z najvyšších hodnôt hospodárskeho rastu z krajín EÚ. Neustálené konzumné zvyklosti bezmála 20 miliónov obyvateľov v kombinácii s nižšou ecommerce konkurenciou, je silným predpokladom rýchleho etablovania nových projektov na trhu.
Počet obyvateľov: 19 mil., z toho je vyše 13 mil. používateľov sociálnych sietí.
Rozloha: 230 170 km², hustota zaľudnienia 84,4/km².
Úradný jazyk: Rumunčina (limba română).
Mena: Rumunský leu (RON); Rumunská centrálna banka (Banca Naţională a României): www.bnr.ro
Základná sadzba DPH 19%, znížené sadzby 9% a 5%.
HDP: 15 786,80 USD (2022), pre porovnanie Slovensko má 21 256,81 USD.
Hlavné mesto Bukurešť má 1,83 mil. obyvateľov, pričom 54,8% z celkovej populácie sú obyvatelia miest.
Zdroj informácií o rumunskom e-commerce: www.gpec.ro
Porovnanie hrubého domáceho produktu podľa regiónov: Eurostat
Budovanie dôveryhodnosti cez domácu agentúru na trustmarky, hodnotenia či audit webu: https://trusted.ro/
Obľúbené spôsoby platby: PayU, Revolut, PayCEC, MobilPay, EuPlatesc, PlatiOnline, Netopia.
Známi dopravcovia: FanCourier, UrgentCargus, GLS, DPD, Rýchlo sa rozvíjajúce balíkoboxy (pribúdajú ich tisíce ročne)
Najpopulárnejší porovnávač cien: www.compari.ro (Heureka Group)
Podľa viacerých prieskumov sú najväčšou kúpnou silou v krajine najmä mladí ľudia vo veku 25-30 rokov. Tí požadujú jasnú a transparentnú komunikáciu konečnej ceny, skladovej dostupnosti či času doručenia. Práve čas zohráva zásadnú súčasť ich rozhodovania počas nákupného procesu. Sú nároční na dodržiavaní dodacích lehôt. Logistická infraštruktúra v tak veľkej krajine však stále má svoje obmedzené možnosti. Rumunskí zákazníci sú zvyknutí si objednávať tovar súčasne z viacerých e-shopov a od kuriéra si prevezmú len ten najrýchlejšie doručený tovar. A to aj v prípade menej výhodnej konečnej ceny. Dôležitou súčasťou dôveryhodnosti zahraničných e-shopov však býva aj známka kvality tzv. „Ecommerce Europe Trustmark“, ktorá pomáha pri rozhodovaní o nákupe až u 70% rumunských zákazníkov.
Úplne špecifický problém predstavuje všeobecná neznalosť PSČ u väčšiny rumunskej populácie, čo býva častým dôvodom neprevzatých a nedoručených balíkov. V Rumunsku navyše nájdete viacero rovnakých názvov miest, čo situáciu ešte viac komplikuje. Najlepším a osvedčeným riešením na eliminovanie chýb býva pre tuzemské e-shopy pridaná možnosť zadávania adries cez „drop-down menu“ a jej následné predvypĺňanie systémom.
Preferencia osobnej komunikácie je aj v tejto krajine stále vysoká, napriek pribúdajúcim inováciám a mladšej progresívnej generácii. Z dôvodu vysokej miery byrokracie, nedostatočnej transparentnosti, častých a náhlych zmien zákonov sa odporúčame pred expanziou poradiť s lokálnymi právnikmi.
Nezabúdajte na lokálne udalosti a sviatky, ktoré častokrát výrazne ovplyvňujú nákupné správanie podobne, ako napríklad aktuálne počasie (outdoorové aktivity, rodinné výlety).
Priemerný čas používania internetu denne: 6 hodín a 31 minút, pričom až okolo 56,5% prípadov je hlavným dôvodom používania internetu vyhľadávanie produktov a značiek. Online nakupovanie patrí s 35,5% do prvej desiatky najnavštevovanejších web stránok a mobilných aplikácií. V rámci video obsahu sledujú recenzie na produkty 21,4% rumunských používateľov internetu.
Zdroj: spracovalo Expandeco na základe informácií z portálu Datareportal
Medzi hlavné dôvody používania sociálnych sietí patrí v 37% vyhľadávanie inšpirácie čo robiť a nakupovať, pričom 26,6% používateľov sociálnych sietí aktívne hľadá produkty na kúpu. Medzi najpoužívanejšie sociálne siete v Rumunsku patrí Facebook (88,7%), WhatsApp (88,2%), Facebook Messenger (77,2%), Instagram (64,8%). Top päťku uzatvára TikTok (57,8%) za ktorým nasleduje Pinterest (31,9%). V priemernom čase mesačného používania platforiem na zariadeniach Android drží prvenstvo TikTok (32 hodín a 31 minút). Podobne radi Rumuni konzumujú video obsah aj na Youtube (30 hodín). Pre porovnanie, na Facebooku aktívne trávia rumunskí používatelia Androidových zariadení 13 hodín mesačne.
Maximálny potenciálny dosah reklám v Rumunsku na Instagrame je 5,3 milióna jeho používateľov, čo je 26,9% z celkovej populácie a 29,3% z používateľov internetu. TikTok reklamy dokážu zacieliť 8,97 milióna a na Messengeri 7,7 milióna používateľov.
Podľa Similarweb rebríčku patria do prvej desiatky najnavštevovanejších webov v Rumunsku aj najpopulárnejšie ecommerce značky ako Emag.ro a Olx.ro. Návštevnosť webov je až v 97,1% prípadoch odkazovaná vyhľadávačom Google. Z používateľov internetu navštevuje sociálne siete 40,4% s cieľom vyhľadávať informácie o značkách a produktoch.
Zdroj: SImilarweb
Z celkovej rumunskej populácie nad 15 rokov ktorá vlastní alebo používa mobilný telefón či internet zrealizovalo nákup v minulom roku 37,3% z nich. V rámci ecommerce aktivít už nakupovalo produkty alebo služby online 46,4% používateľov internetu v Rumunsku.
Podobne dôležitým faktorom však bývajú aj dôveryhodné zákaznícke recenzie (34,7%). Práve tie vám môžu výrazne pomôcť s rýchlejším etablovaním na rumunskom trhu. Preto odporúčame nezabúdať na vyladenú a profesionálnu zákaznícku podporu. Tá môže byť častokrát záchranou e-shopu pred negatívnou zákazníckou skúsenosťou s e-shopom a následnými negatívnymi hodnoteniami. Navyše, lokálnou zákazníckou podporou si budujete dlhodobú dôveru. Napríklad môžete nespokojnému zákazníkovi venovať zľavu na ďalší nákup. Výrazne tak zvyšujete potenciál ďalšieho nákupu, alebo odporúčanie vášho e-shopu ich okoliu.
Expandeco okrem riešenia reverznej logistiky ponúka aj hodnotnú formu zákazníckeho servisu s rumunskými operátorkami. Navyše s dostupnosťou lokálneho telefónneho čísla pomáha zahraničným e-shopom pôsobiť v Rumunsku ako lokálni hráči.