Informácie o užívateľovi

Odhlásiť sa
Administrácia e-shopu
  • Nastavenia
    • Pridať obchod
  • Nápoveda a aktuality
    • Príručka Heureky pre eshopy
    • Dôležité dokumenty
    • Podporované Shop systémy

Informácie o rumunskom trhu

Exkluzívne pre Heureku článok vytvorilo Expandeco.

Rumunsko patrí medzi najväčšie krajiny nášho regiónu, no stále pomerne často s prehliadaným a pritom jedinečným obchodným potenciálom. Počas posledných rokov dosiahlo najvyšší nárast miezd a jednu z najvyšších hodnôt hospodárskeho rastu z krajín EÚ. Neustálené konzumné zvyklosti bezmála 20 miliónov obyvateľov v kombinácii s nižšou ecommerce konkurenciou, je silným predpokladom rýchleho etablovania nových projektov na trhu. 

Počet obyvateľov: 19 mil., z toho je vyše 13 mil. používateľov sociálnych sietí.

Rozloha: 230 170  km², hustota zaľudnienia 84,4/km².

Úradný jazyk: Rumunčina (limba română).

Mena: Rumunský leu (RON); Rumunská centrálna banka (Banca Naţională a României): www.bnr.ro 

Základná sadzba DPH 19%, znížené sadzby 9% a 5%.

HDP: 15 786,80 USD ‎(2022), pre porovnanie Slovensko má 21 256,81 USD.
Hlavné mesto Bukurešť má 1,83 mil. obyvateľov, pričom 54,8% z celkovej populácie sú obyvatelia miest.

 

Zdroj informácií o rumunskom e-commerce: www.gpec.ro

 

Porovnanie hrubého domáceho produktu podľa regiónov: Eurostat

 

Budovanie dôveryhodnosti cez domácu agentúru na trustmarky, hodnotenia či audit webu: https://trusted.ro/

 

Obľúbené spôsoby platby: PayU, Revolut, PayCEC, MobilPay, EuPlatesc, PlatiOnline, Netopia.

 

Známi dopravcovia: FanCourier, UrgentCargus, GLS, DPD, Rýchlo sa rozvíjajúce balíkoboxy (pribúdajú ich tisíce ročne)

 

Najpopulárnejší porovnávač cien: www.compari.ro (Heureka Group)

Největší kupní síla

Podľa viacerých prieskumov sú najväčšou kúpnou silou v krajine najmä mladí ľudia vo veku 25-30 rokov. Tí požadujú jasnú a transparentnú komunikáciu konečnej ceny, skladovej dostupnosti či času doručenia. Práve čas zohráva zásadnú súčasť ich rozhodovania počas nákupného procesu. Sú nároční na dodržiavaní dodacích lehôt. Logistická infraštruktúra v tak veľkej krajine však stále má svoje obmedzené možnosti. Rumunskí zákazníci sú zvyknutí si objednávať tovar súčasne z viacerých e-shopov a od kuriéra si prevezmú len ten najrýchlejšie doručený tovar. A to aj v prípade menej výhodnej konečnej ceny. Dôležitou súčasťou dôveryhodnosti zahraničných e-shopov však býva aj známka kvality tzv. „Ecommerce Europe Trustmark“, ktorá pomáha pri rozhodovaní o nákupe až u 70% rumunských zákazníkov.

Špecifické problémy

Úplne špecifický problém predstavuje všeobecná neznalosť PSČ u väčšiny rumunskej populácie, čo býva častým dôvodom neprevzatých a nedoručených balíkov. V Rumunsku navyše nájdete viacero rovnakých názvov miest, čo situáciu ešte viac komplikuje. Najlepším a osvedčeným riešením na eliminovanie chýb býva pre tuzemské e-shopy pridaná možnosť zadávania adries cez „drop-down menu“ a jej následné predvypĺňanie systémom.

 

Preferencia osobnej komunikácie je aj v tejto krajine stále vysoká, napriek pribúdajúcim inováciám a mladšej progresívnej generácii. Z dôvodu vysokej miery byrokracie, nedostatočnej transparentnosti, častých a náhlych zmien zákonov sa odporúčame pred expanziou poradiť s lokálnymi právnikmi.

Štátne sviatky v Rumunsku (dni pracovného pokoja)

Nezabúdajte na lokálne udalosti a sviatky, ktoré častokrát výrazne ovplyvňujú nákupné správanie podobne, ako napríklad aktuálne počasie (outdoorové aktivity, rodinné výlety).

 
Rumunsko je  podľa portálu Ecommercedb.com 44. najväčším trhom pre elektronický obchod s predpokladanými príjmami 6 780,6 milióna USD v roku 2024. Najväčšia ecommerce kategória na rumunskom ecommerce trhu „Hobby & Leisure“ dosahuje podiel príjmov 27,2%. Nasleduje elektronika 20,2%, móda 16,5 %, nábytok a domáce potreby 11,8 %, produkty osobnej starostlivosti 9,5%, tovar pre kutilov 9,0 % a potraviny zvyšných 5,8%.

Počet obyvateľov Rumunska rozdelených podľa vekových kategórií

Priemerný čas používania internetu denne: 6 hodín a 31 minút, pričom až okolo 56,5% prípadov je hlavným dôvodom používania internetu vyhľadávanie produktov a značiek. Online nakupovanie patrí s 35,5% do prvej desiatky najnavštevovanejších web stránok a mobilných aplikácií. V rámci video obsahu sledujú recenzie na produkty 21,4% rumunských používateľov internetu.

Zdroj: spracovalo Expandeco na základe informácií z portálu Datareportal

Medzi hlavné dôvody používania sociálnych sietí patrí v 37% vyhľadávanie inšpirácie čo robiť a nakupovať, pričom 26,6% používateľov sociálnych sietí  aktívne hľadá produkty na kúpu. Medzi najpoužívanejšie sociálne siete v Rumunsku patrí Facebook (88,7%), WhatsApp (88,2%), Facebook Messenger (77,2%), Instagram (64,8%). Top päťku uzatvára TikTok (57,8%) za ktorým nasleduje Pinterest (31,9%). V priemernom čase mesačného používania platforiem na zariadeniach Android drží prvenstvo TikTok (32 hodín a 31 minút). Podobne radi Rumuni konzumujú video obsah aj na Youtube (30 hodín). Pre porovnanie, na Facebooku aktívne trávia rumunskí používatelia Androidových zariadení 13 hodín mesačne.


Maximálny potenciálny dosah reklám v Rumunsku na Instagrame je 5,3 milióna jeho používateľov, čo je 26,9% z celkovej populácie a 29,3% z používateľov internetu. TikTok reklamy dokážu zacieliť 8,97 milióna a na Messengeri 7,7 milióna používateľov.


Podľa Similarweb rebríčku patria do prvej desiatky najnavštevovanejších webov v Rumunsku aj najpopulárnejšie ecommerce značky ako Emag.ro a Olx.ro. Návštevnosť webov je až v 97,1% prípadoch odkazovaná vyhľadávačom Google. Z používateľov internetu navštevuje sociálne siete 40,4% s cieľom vyhľadávať informácie o značkách a produktoch. 

Zdroj: SImilarweb

 

Z celkovej rumunskej populácie nad 15 rokov ktorá vlastní alebo používa mobilný telefón či internet zrealizovalo nákup v minulom roku 37,3% z nich. V rámci ecommerce aktivít už nakupovalo produkty alebo služby online 46,4% používateľov internetu v Rumunsku.

Zdroj: Datareportal.com
 
Porovnávače cien akým je napríklad Compari.ro použilo 25,7%. Medzi najčastejšie faktory zrealizovania nákupu online patrí bezplatné doručenie (65,5%), kupóny a zľavy (42,8%), doručenie nasledujúci deň (42,2%), vernostné programy (38,7%). V tesnom závese je aj možnosť jednoduchého vrátenia tovaru (38,3%), ktoré pre e-shopy v Rumunsku cez lokálnu adresu na spracovanie vratiek rieši spoločnosť Expandeco.

Nezabúdajte na zákaznícke recenzie

Podobne dôležitým faktorom však bývajú aj dôveryhodné zákaznícke recenzie (34,7%). Práve tie vám môžu výrazne pomôcť s rýchlejším etablovaním na rumunskom trhu. Preto odporúčame nezabúdať na vyladenú a profesionálnu zákaznícku podporu. Tá môže byť častokrát záchranou e-shopu pred negatívnou zákazníckou skúsenosťou s e-shopom a následnými negatívnymi hodnoteniami. Navyše, lokálnou zákazníckou podporou si budujete dlhodobú dôveru. Napríklad môžete nespokojnému zákazníkovi venovať zľavu na ďalší nákup. Výrazne tak zvyšujete potenciál ďalšieho nákupu, alebo odporúčanie vášho e-shopu ich okoliu. 


Expandeco okrem riešenia reverznej logistiky ponúka aj hodnotnú formu zákazníckeho servisu s rumunskými operátorkami. Navyše s dostupnosťou lokálneho telefónneho čísla pomáha zahraničným e-shopom pôsobiť v Rumunsku ako lokálni hráči.

Heureka

U nás nájdete vyše 15 400 000 produktov a 10 900 internetových obchodov

O Heureke

  • Čo je Heureka?
  • Kontakty
  • Podmienky používania
  • Voľné pracovné miesta
  • Pre média
  • Heureka bloguje
  • Blog HeurekaDevs

Pre zákazníkov

  • Ako nakúpiť
  • Heureka v mobile
  • Heureka radí
  • Nakúpte priamo u nás
  • Používanie cookies
  • Ochrana súkromia

Pre partnerov

  • Administrácia e-shopu
  • Registrovať nový e-shop
  • Služby pre e‑shopy
  • Heureka Marketplace
  • Služby pre značky
  • Dátové prehľady
  • Affiliate program
  • Edukačné videá
  • Nápoveda

Projekty

  • Overené zákazníkmi
  • ShopRoku
  • ProduktRoku
  • Certifikácia partnerov
  • Black Friday

Zákaznícka linka

+421 2/205 703 60

Sledujte nás na sociálnych sieťach

Copyright © 2007–2025, Heureka Group a.s., všetky práva vyhradené.