Exkluzívne pre Heureku článok vytvorilo Expandeco.
Lokalizácia e-shopu je komplexný súbor viacerých dôležitých krokov, ktoré smerujú k tomu aby váš e-shop pôsobil a správal sa na nerozoznanie od lokálnych ecommerce hráčov. Zákazník môže tak zistiť pôvod vášho e-shopu až pri kontrole VOP či faktúry po online nákupe.
Medzi základné aspekty lokalizácie podnikania patrí:
Preprava je pri zásielkovom predaji kľúčovou súčasťou celej expanznej skladačky. Je nevyhnutné poznať aktuálne trendy v doručovaní na danom trhu. Zvoliť balíkoboxy alebo výdajné miesta, či využiť služby lokálnej pošty a obľúbených kuriérskych spoločností. Obzvlášť pri objednávke z nového e-shopu potrebuje mať zákazník pri výbere formy doručenia na adresu takého prepravcu, s ktorým už má predchádzajúce skúsenosti.
Medzi najznámejších dopravcov na maďarskom trhu patrí: Magyar Posta, GLS, DPD, Express One, MPL, Sprinter
Tak ako pri preprave ide prirodzene o kľúčovú časť expanzie. V košíku sa preto odporúča výber takú možnosť platby aby neodišiel bez zaplatenia. Opäť platí, že je nevyhnutné poznať trendy na danom trhu. Mať zmapované služby domácej konkurencie a vedieť čo preferujú zákazníci.
Medzi populárne platobné brány v Maďarsku napríklad patrí: Barion, Simplepay, PayPal, Teya
Aktuálne trendy ukazujú, že možnosť vrátenia tovaru zadarmo pre zákazníka musí ísť v náročných časoch bokom. Postupne od toho upúšťajú aj najväčší medzinárodní hráči z fashion odvetvia. Snažia sa prísť s riešením, ktoré čo najmenej odradí zákazníkov od nákupu a zároveň dokáže pokryť časť nákladov na vrátený tovar.
Zákazníci očakávajú, že vrátenie tovaru bude prebiehať rovnako hladko ako samotné doručenie. Výhodu majú e-shopy, ktoré ponúkajú online formuláre či lokálne zberné adresy, ktoré celý proces výrazne zjednodušujú a zrýchľujú vybavenie reklamácie či vratky.
Pri špecifických či iných profesionálnych produktoch určených len úzkej skupine potenciálnych zákazníkov, je možné, že sa presadíte aj so zákazníckou podporou v anglickom jazyku.
Pri bežných hlavných kategóriách produktov, kde je vysoká konkurencia, či krajinách, kde sa e-commerce len rozvíja sa vyžaduje prihovárať zákazníkovi priamo v jeho rodnom jazyku. Súčasťou servisu pre zákazníkov odporúčame telefónne číslo s lokálnou predvoľbou (+36 pre Maďarsko).
Ako na lokálnu zákaznícku podporu a budovanie zahraničného teamu?
Zákaznícka linka je obľúbeným a preferovaným spôsobom komunikácie. Ak na linke odhalia operátora so slabou maďarčinou, e-shop rýchlo stráca dôveru. Odporúčame preto venovať obzvlášť pozornosť pri budovaní spoľahlivého a kvalitného lokálneho tímu na zákazníckom servise. Z našej skúsenosti sa nám osvedčilo dodatočne preveriť bezchybnosť maďarčiny aj v podobe profesionálnej lokalizácie webstránok, či jazykových korektúr marketingovej komunikácie. Maďari totiž radi upozorňujú aj na nepatrné gramatické a štylistické chyby. Často opakovaným problémom býva napríklad aj neštandardne uvedený tvar telefónnych čísel, mien (uvádzajú prvé priezvisko), či opačný formát zápisu dátumu (rok-mesiac-deň). Na rozdiel od Čechov či Slovákov, v rámci komunikácie e-shopu so zákazníkmi je úplne bežné neformálne tykanie.