Exkluzivně pro Heureku článek vytvořilo Expandeco.
Lokalizácia e-shopu na rumunskom trhu je komplexný proces, ktorý zahŕňa niekoľko dôležitých krokov. Cieľom je zabezpečiť, aby váš e-shop vyzeral a správal sa ako miestny e-commerce hráč. Vďaka tomu si zákazníci môžu byť istí, že nakupujú od firmy, ktorá rozumie miestnym potrebám a zvykom. Zákazníci môžu zistiť pôvod vášho e-shopu napríklad až pri kontrole obchodných podmienok, alebo z faktúry po uskutočnení online nákupu.
Medzi kľúčové kroky pri lokalizácii e-shopu na rumunský trh patrí:
Zdroj: Expandeco
Doprava
Nielen na rumunskom e-commerce trhu je doprava kľúčovým prvkom celého procesu predaja. Je preto nevyhnutné byť oboznámený s aktuálnymi trendmi v dodávaní tovaru na lokálnom trhu. To zahŕňa možnosť voľby medzi balíkovými boxmi, výdajnými miestami, využitie služieb lokálnej pošty a známych kuriérskych spoločností. Pri objednávke z nového e-shopu je pre rumunského zákazníka obzvlášť dôležité, aby mohol vybrať spôsob doručenia, ktorý mu je známy, a s ktorým má už predchádzajúce skúsenosti. V takýchto prípadoch stále výrazne prevláda platba na dobierku.
Okrem správneho prepravcu, ktorý je v danej krajine populárny, je dôležité zmapovať si rýchlosť a cenu dodania vašich najväčších konkurentov. Aby ste vopred vedeli či im dokážete konkurovať, alebo musíte dopravu viac dotovať.
V košíku na rumunskom e-shope sa preto odporúča výber viacerých možností platby, aby zákazník neodišiel bez zaplatenia. Opäť platí, že je nevyhnutné poznať trendy a štandardy na rumunskom trhu, mať zmapované služby domácej konkurencie a zistiť, čo uprednostňujú noví, potenciálni zákazníci.
Medzi populárne platobné metódy v Rumunsku patrí platba kartou a dobierka
V prípade platby kartou platí, že je nevyhnutné aby bola správne a dokonale lokalizovaná. Pri expanzii je aj v tomto regióne pomerne známa a tiež SK a CZ e-shopárom dostupná platobná brána PayU
Pre vyberanie dobierok môže vzniknúť potreba založenia lokálneho bankového účtu, aby sa e-shopár vyhol zbytočným poplatkom a napríklad si zjednodušil aj refundáciu dobierok.
Najvďačnejšia cieľovka e-shopov sú najmä mladší ľudia vo veku 25-35 rokov, ktorí si najrýchlejšie zvykli na online nakupovanie. Preto pokiaľ ide o špecifické, alebo iné profesionálne produkty, ktoré sú určené iba úzkej skupine potenciálnych zákazníkov, môžete v začiatku expanzie do Rumunska uspieť aj s anglickou zákazníckou podporou.
V prípade bežných hlavných kategórií produktov kde je vysoká konkurencia, je dôležité pristupovať k zákazníkom priamo v ich rodnom, rumunskom jazyku. Ako súčasť služby pre zákazníkov odporúčame uvádzať telefónne číslo s lokálnou predvoľbou (Rumunsko má +40). Rýchlym a pomerne jednoduchým riešením môže byť využitie služby na VoIP miestne virtuálne čísla, ktoré poskytuje napríklad Numbyx.com od Expandeco.
Lokálny tip:
V aktuálnom kontexte rumunského e-commerce je zrejmé, že možnosť bezplatného vrátenia tovaru pre zákazníka nie je vždy dostupná, najmä v náročných obdobiach. Dokonca aj najväčší medzinárodní hráči v odvetví módy postupne od tohto modelu ustupujú. Hľadajú riešenia, ktoré minimalizujú odrádzanie zákazníkov od nákupu a zároveň umožňujú pokryť náklady spojené s vráteným tovarom.
Lokálni zákazníci očakávajú, že proces vrátenia tovaru bude rovnako plynulý ako samotné doručenie. Výhodu majú e-shopy, ktoré poskytujú online formuláre, alebo lokálne zberné adresy, ktoré výrazne zjednodušujú a urýchľujú proces vybavenia reklamácií a vrátenia tovaru.
Prečo sú lokálne zberné miesta efektívnou voľbou pre e-shop aj jeho zákazníkov?
Lokálne riešenie, odporúčaná infraštruktúra, spoľahliví obchodní partneri: